Śmierć bliskiej osoby to bardzo przykra sytuacja, która niesie za sobą pewne czynności, które w tym trudnym czasie musimy wykonać. Zgłoszenie sprawy do odpowiedniej jednostki służby zdrowia, wybór zakładu pogrzebowego, sprawy administracyjne i wreszcie pochówek. Niezbędny w załatwieniu tych spraw będzie akt zgonu. Jeśli chcesz wiedzieć, w jaki sposób go uzyskać oraz ile kosztuje, przeczytaj ten artykuł.
Do czego potrzebny nam dokument poświadczający zgon?
Śmierć bliskiego to przykra sytuacja, z którą musimy się zmierzyć. Jednak w trudnym czasie żałoby musimy również pamiętać o sprawach urzędowych. Formalności są kluczowe, by uzyskać ten ważny dokument. Zacznijmy od wyjaśnienia- co to jest akt zgonu?
Wyróżnia się kilka rodzajów aktów: urodzenia, małżeństwa, zgonu. Podstawa prawna to ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 z póź. zm.). Akt zgonu to nic innego jak oficjalna informacja o śmierci danej osoby wydana przez Urząd Stanu Cywilnego z miejsca jej zamieszkania.
Czytaj również: sprzątanie po zgonie Wrocław
Ważną kwestią jest również rozróżnienie aktu zgonu na dwa rodzaje:
- Akt zgonu zupełny,
- Akt zgonu skrócony.
Według gov.pl odpis zupełny zawiera wszystkie informacje z dnia wypisu tego dokumentu, natomiast odpis skrócony zawiera aktualną treść aktu tj. ze wszystkimi zmianami.
Zobacz najnowsze wpisy na stronie: blog Kastelnik
Dokument aktu zgonu potrzebujemy do:
- Pochówku, w celu przedłożenia go w parafii, domu pogrzebowym;
- Uiszczenia spraw administracyjnych tj. uznaniu danej osoby za zmarłą;
- Otrzymania zasiłku pogrzebowego;
- Wypłacenia środków z ubezpieczenia na życie;
- Załatwienia spraw spadkowych, odszkodowawczych.
Przeczytaj także: Na czym polega nabycie spadku po zmarłym
Gdzie uzyskamy skrócony odpis aktu zgonu oraz ile za niego zapłacimy?
Dokument ten w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania nieboszczyka może pozyskać: małżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo, rodzic lub opiekun ustawowy, osoby, które mają uzasadniony przez sąd interes prawny, sąd, prokurator oraz organizacje społeczne i administracji publicznej z uzasadnionych powodów.
Popularny artykuł na blogu Kastelnik: Co robić, kiedy dojdzie do zgonu w domu?
W celu uzyskania aktu powinniśmy złożyć wniosek o wydanie aktu zgonu. W sytuacji, w której dopiero co zmarł nam bliski od sporządzenia karty zgonu, mamy 3 dni na jego złożenie, natomiast jeśli osoba zmarła miała chorobę, zakaźną 24 godziny. Wniosek mogą złożyć tylko osoby z bliskiej rodziny tj. małżonek, opiekun prawny, dziadek, babcia bądź rodzeństwo oraz pełnomocnik tych osób.
Co trzeba ze sobą wziąć do Urzędu Stanu Cywilnego?
- Kartę zgonu,
- Dowód osobisty zmarłego oraz dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon.
Nie ponosimy kosztu uzyskania aktu zgonu. Jeden egzemplarz jest darmowy. Każdy kolejny to kwota 22 zł – stan na styczeń 2021 r. Urzędnik USC po otrzymaniu wniosku przejdzie do jego rejestracji. Wszystko powinno odbyć się tego samego dnia, dokładny czas zależy jednak od danego miejsca.
Wniosek o wydanie aktu zgonu możemy również składać drogą elektroniczną. Wystarczy wejść na stronę rządową gov.pl w zakładkę „Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu).
Nie zapomnij dokumentu tożsamości do Urzędu Stanu Cywilnego
Reasumując, chcąc uzyskać akt zgonu, powinniśmy pamiętać o tym, że należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego z kartą zgonu, dowodami osobistymi tj. swoim i zmarłego. Karta zgonu zawiera podstawowe informacje dotyczące zmarłego, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, płeć, przyczyna śmierci, data i miejsce zgonu.
Akta zgonu są ważnym dokumentem wykorzystywanym do wielu celów, takich jak zamknięcie kont bankowych, ubieganie się o świadczenia ubezpieczeniowe, przyznawanie emerytur czy prawnego rozstrzygnięcia spadku. Po przybyciu do USC musimy przedłożyć wspomniane dokumenty wraz z wypełnionym wnioskiem.
Akt zgonu pomoże Ci w załatwieniu pogrzebu i spraw urzędowych
Następnie urzędnik powinien w tym samym dniu wydać nam jeden darmowy wypis. Z aktem zgonu możemy załatwić sprawy pogrzebowe, urzędowe oraz spadkowe, a aby go odebrać, musimy być bliską rodziną zmarłego lub ich pełnomocnikiem.
Pamiętać należy również o tym, co będzie działo się po pochówku, ponieważ, jeśli zmarły miał chorobę zakaźną, to niezbędne będzie, aby wykonać dezynfekcję miejsca jego zgonu. Należy skorzystać z usług profesjonalnej firmy sprzątającej po zmarłych.
Firma Kastelnik to zespół profesjonalistów, którzy specjalizują się w dezynfekcji funeralnej po zmarłych. Odkażają domy, a także oferują wywóz starych mebli z mieszkania oraz odkażanie pomieszczenia po śmierci. Oferują skuteczne oraz sprawne sprzątanie po zmarłych już od 2013 roku, działając zgonie z zasadami BHP.
Przeczytaj także: śmierć bliskiej osoby i pomoc w ostatnich dniach życia
Najczęściej zadawane pytania — FAQ
Na ogólnopolskim rynku usług pogrzebowych jest wiele firm, które świadczą całodobowe usługi związane z grzebaniem ciał lub ich kremacją. Prawie każda z nich oferuje transport zmarłego z miejsca śmierci do kostnicy, a po załatwieniu wszelkich formalności na cmentarz. Niektóre z nich udzielają profesjonalnych konsultacji i porad we wszystkich sprawach związanych z pogrzebem.
Jak wybrać dom pogrzebowy?
Ile kosztuje pogrzeb?
Co znajduje się w akcie zgonu?
Kto wydaje akt zgonu?
Ile się czeka na akt zgonu?
Co jest potrzeba do wydania aktu zgonu
Co to jest skrócony odpis aktu zgonu?
W przypadku bardziej złożonych spraw prawnych, ubezpieczeniowych czy spadkowych może być wymagany pełny akt zgonu. Jak dostać akt zgonu oraz jak wyciągnąć akta zgonu zależy od procedur obowiązujących w danym mieście. Warto zasięgnąć informacji w lokalnym urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zamieszkania osoby zmarłej (USC) dotyczących zgłaszania śmierci, czy zgłoszenia zgonu i na miejscu dowiedzieć się wszystko w sprawie uzyskania aktu zgonu.